De invloed van muziek in restaurants

Eerder onderzoek heeft aangetoond dat als in een restaurant langzame muziek wordt gedraaid, men meer geld uitgeeft dan wanneer snelle muziek wordt gedraaid. Bovendien kwam uit eerder onderzoek naar voren dat mensen langzamer eten en drinken bij langzame muziek en sneller bij snelle muziek.

In mijn onderzoek werden 600 restaurantbezoekers blootgesteld aan langzame of snelle muziek. Dit gebeurde in het weekend en doordeweeks. De omzet van het eten en drinken en van het totaal werd bijgehouden. Ook de duur van het verblijf in het restaurant werd gemeten.

Er werd verwacht dat doordeweeks langzame muziek tot een hogere omzet zou leiden. Dit zou komen doordat de klanten door de invloed van langzame muziek langer blijven en dus meer bestellen. In het weekend zou juist snelle muziek voor meer omzet zorgen. Dit omdat de snelle muziek tot sneller eten en drinken leidt en daarom de gasten eerder vertrekken. De tafel komt zo weer vrij voor een nieuwe bezoeker.

Uit de resultaten bleek dat men inderdaad meer geld uitgaf bij langzame muziek doordeweeks en meer geld bij snelle muziek in het weekend. Men at, dronk en vertrok echter niet sneller bij snelle muziek of langzamer bij langzame muziek.

Lees hier het hele onderzoek.