De invloed van muziek op aankopen

In dit onderzoek wordt de vraag beantwoord of muziek in winkels en restaurants invloed heeft op aankopen van consumenten. De invloed van muziektempo, plezierigheid van muziek en muzieksoort worden gebruikt bij het beantwoorden van deze vraag:– Een hoger muziektempo verhoogt de arousal waardoor men sneller loopt, eet of drinkt. Hierdoor doet men minder aankopen in supermarkten, omdat men sneller de winkel verlaat. Maar in restaurants komt door een sneller vertrek de tafel weer vrij voor een nieuwe klant.

– Een langzaam muziektempo verlaagt de arousal waardoor men langzamer loopt, eet en drinkt en leidt hierdoor tot meer aankopen in winkels en restaurants.

– Tempo heeft ook invloed op plezier. Het plezierig vinden van muziek leidt tot positievere evaluatie van de omgeving en producten en zo tot meer uitgaven en een vertekende tijdperceptie.

– Tenslotte zal men meer aankopen doen die geassocieerd zijn met de muzieksoort. Bij Franse muziek koop je bijvoorbeeld eerder een Franse wijn, bij klassieke muziek een duurdere wijn, etc.

Lees hier het hele onderzoek.